carolineae

20/1 - Varkala, Kerala

Publicerad 2012-01-20 15:47:25 i Allmänt,


Sa nu har vi alltsa lamnat Delhi och kommer med storsta sannolikhet absolut inte atervanda forran det ar dags for brollop och hemresa.
Flygresan gick relativt bra och smartfritt, forutom att min kropp bestamde mig for att bli sjuk med feber och kass mage. Nar vi anlande i Trivandrum i Kerala, fantastiskt mycket soder i Indien, sa tog vi en taxi raka vagen till ett ashram (ett ashram ar ett stalle som har en 'guru' och man hanger sig totalt till yoga,meditation under tiden man ar dar) som folk har rekommenderat. Val dar var vi tvungna pa att skriva pa papper och sa vidare, om att vi skulle folja de regler som de hade och inte dricka, anvanda tobak, ga utanfor omradet och att delta i de obligatoriska handelser etc. Jag som var febersjuk och hemsk fick lite panikangest men gick med pa det i alla fall.
Det slutade med att vi bara spenderade tva natter dar, jag lag i sangen hela tiden och sov bort dagarna och Shelley testade pa ett yogapass och en meditations/chanting-session. Det visade sig vara lite for uppstyrt och lite for religiost for oss. Vi tog oss in till Trivandrum city och spenderade en natt dar. Jag var fortfarande riktigt kass och noll energi, och mina "travelbug"-tabletter hjalpte inte min mage overhuvudtaget. Trivandrum city var inte sa mycket att se. Eller det jag sag av det i alla fall. Vi for vidare till Varkala dagen dar pa. Shelley gav mig nagra antibiotikatabletter som jag borjade poppa och saker borjade falla pa plats igen. Och nu mar jag mycket battre.

Sa nu befinner vi oss alltsa i Varkala. Det ar som en semester fran var semster kan man saga. En riktig vitmanniskas-resort. Det kryllar av vita manniskor. Man far mer leka spot the black guy istallet for de vita ni vet. Sa det ar inte riktigt indien har. Och man kan ga omkring med linnen utan att det ar forbryllande eller stotande. Och man kan, hor och hapna, bada med bikini pa sig. Sa bara det sager hur separerat fran Indien det ar. Men trots detta, sa har vi det fantastiskt. We're keeping busy. I tva dagar nu har vi hyrt en scooter, och cirkulerat omkring pa vagarna och tagit oss till det mer autentiska Indien. Ut till magiska sjoar och strander, fyrer och fort, sett massor med natur och smastader. Efter att ha observerat trafiken i tva manader tyckte jag det var dags att satta mig sjalv pa prov. Det har gatt bra. Vanstertrafik och kaos. Inga konstigheter. Eftersom Shelley aldrig har kontrollerat nagonting annat an cyklar i sitt liv sa ar det jag som har statt for korandet. Minnen fran nar man var 15. Indien ar forresten nastan bara Bajajs, market som jag hade pa min moppe. Det ar nastan de enda mopederna har borta. Undrar hur vara mopeder, min och Ronjas, hittade sin vag anda upp till Sverige.

Sa trots att vi bor har ute, alldeles vid stranden, vid fantastisk natur och lugn och frid har vi inte varit har sa mycket. Imorgon ska vi ivag med en karl som jobbar pa en restaurang som vi har hangt en del pa, och han ska ta oss runt pa en scooter och visa oss andra saker. Som vanligt tenderar vi att dra oss mer till den indiska befolkningen an till turister och backpackers. Det ar en naturlig dragningskraft.

Vi vet inte hur lange vi stannar har. Atminstone en, tva natter till. Vi maste planera vart nasta drag. Soder ar valdigt fint, gront, mycket land och levnadsutrymme, chillat (shanti), och valdigt varmt. Trots att det ar vinter har sa ar det kanske 35grader om dagarna. Tur att man har havet att doppa sig i. Nu ska vi ta oss uppat kusten for att till slut hamna i Delhi igen.
Vi har en enorm mattorka. Vi ar valdigt less pa all mat som existerar for tillfallet. Det gar upp och ner det dara. Vi har nastan varit pa matstrejk de senaste dagarna. Jag ater havregrynsgrot om mornarna sedan ater vi frukt under dagen. Pa kvallarna har vi inget annat val an att ga och ata middag nagonstans eftersom vi maste fa i oss nagot. Men vi har alltid blivit besvikna. Tills idag. Idag hade vi en rejal festmaltid, vi delade pa tre ratter. En sallad, en pasta med soymince och tomatsas och en tofuburgare med pommes och sallad. Och idag blev vi nojda. Matta och belatna. Och restaurangen var inget annat an en restaurang som kallar sig sjalv ABBA och pastar sig servera svenska maltider, sa som kottbullar, fiskgratang osv. De saljer dessutom snus. Daremot ar alla anstallda fran Nepal.
Alla sasongsarbetare/indier har nere ar fantastiska trevliga. Roliga och lattpratade. Kudos till dem. Aventyren fortsatter.

Kommentarer

Postat av: My

Publicerad 2012-01-21 11:29:55

Yey!

Äntligen uppd. från dig baby ;* usch håll er borta från sjukdomar o försök håll er krya!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela