carolineae

1/3 - INDIEN, besök nummer ett.

Publicerad 2012-03-01 12:12:45 i Allmänt,

Jag bestämde mig för att spendera "morgonen" till att rita ner på en karta våran resrutt genom Indien. Sedan kom jag på idén att lägga till en bild (vilket var absolut fåfängt att tro att jag skulle kunna begränsa mig så) till varje stad som vi besökte. Så det adderade genast på några timmar. Tur att man inte har bråttom någonstans. Men nu ska jag försöka publicera resultatet. Glöm inte att alla bilder är klickvänliga.
(Observera att det här kanske kommer att vara det längsta blogginlägget genom tiderna. Varning varning.)

Svart: Bil/chaufför
Röd: Tåg
Blå: Buss
Grön: Flyg

RAJASTHAN (ökenområdet)

1. Jhunjhunu

Vårat första stopp tillsammans med vår chaufför Odwi. Vi såg inte mycket (det hände ingenting där) förutom vårat helt fantastiska hotellrum. Vad mycket pengar vi hade kunnat spara om vi inte hade tagit paketresa haha.

2. Bikaner

Här hände det ungefär lika mycket som i Jhunjhunu. Vi höll fortfarande på att anpassa oss till Indien så vi var lite försiktiga också. Vi gick till ett tempel och sådär. Man måste åka igenom dessa städer för att ta sig lite djupare in i Rajasthan.

3. Jasailmer

Nu blev vi helt sålda på Rajasthan. En liten, superavslappnad stad med säkert halva befolkningen hooked på opium. Här trivdes vi som fisken, och gick och shoppade lite för första gången i Indien. Vad blåsta vi blev, såhär i början. Men det är okej. Vi gick till fortet och vi åt på alla dessa mysiga takrestauranger som det kryllar av i öknen.  Här träffade vi även på vårat Rajasthan-crew som vi hängde mycket med på kvällarna.

4. Kamelsafari och sova under stjärnorna i öknen

Vi åkte ut till mitten av ingenstans, spenderade dagen på kameler och såg solnedgången. Tillbaka till 'resorten' och åt middag och såg Rajasthani-folkdans. Sedan for vi ut med de andra besökarna som var där och sov på järnsängar som var utställda mitt på sanden, med ingenting runt omkring. Såg på stjärnfallen och sov som bebisar. (Shelley har bilderna från kamelsafarin dock). Ps. det var här Shelley träffade sin kära karl för första gången.

5. Jodhpur

Rajasthan fortsatte att imponera på oss, och i Jodhpur spenderade vi ett par dagar med att shoppa lite mer, gå till fortet (som alltid) som var ganska glassigt på insidan och hänga med våra vänner vi fann i öknen. Jättemysig stad.

6. Udaipur

Här trivdes vi jättebra. Vi umgicks med folket, vi gick till fortet, vi åt massor med mat och vi shoppade. Haha. Som alltid. Men alla städer var bara så fina. Här träffade jag Sumit för första gången, som var chaufför till våra belgiska turistvänner.

7. Pushkar

Shelley hade drabbats av akut matförgiftning, och eftersom vi bara spenderade en dag i Pushkar missade hon absolut allting. Jag fixade lite medicin åt henne sedan promenerade jag runt med belgierna och pojkarna (Minsu, Ahmed och Simon). Det var en liten, mysig hippiestad med massor med marknader och ghats. På kvällen mötte jag upp med Sumit eftersom Shelley var helt död. Det var nog ödet.

8. Jaipur

Rajasthans huvudstad, som var alldeles för stort för vårt tycke. För mycket trafik och för många människor. Sista anhalten i Rajasthan. Vi gick till palatset, träffade Minsu, Ahmed och Simon och tittade runt. Jag umgicks med Sumit en av de här kvällarna också, efter att han och belgierna kommit ikapp oss i resandet, medan Shelley umgicks med de andra pojkarna.

UTTAR PRADESH

9. Agra

Äntligen blev vi av med vår chaufför Udwi. Vi var ganska less på att resa med honom vid det här laget. Eftersom han inte kunde engelska så hade vi kommunikationssvårigheter kan man säga. Men nu var vi våra egna. I Agra gick vi och besökte Taj Mahal, vilket var alldeles så fantastiskt fint som de säger. Men förutom det hade inte Agra mycket att erbjuda. Officiellt sista kvällen tillsammans med Simon, Ahmed och Minsu. Även om vi träffade Minsu igen i Varanasi.

10. Varanasi

Förmodligen den heligaste staden i Indien. Det är hit pilgrimarna kommer, det är hit indierna tar sina döda och bränner dem på bål och kastar askan i floden Ganga (deras moder). Det är fullt upp i Varnasi. Och i gamla stan har de fantastiska kringelkrokel gränder med jättemysiga butiker. Och väldigt billig shopping. Många kor. Kallt som tusan var det dessutom. Vi spenderade en vecka i Varanasi (pga att vi missade tåget i Rishikesh), men nu, utan Udwi hade vi ingen tidspress. Fria. Vi träffade israelaren Eldad som det kändes som om vi redan hade känt en livstid, och han tyckte att vårat sällskap gjorde han så avslappnad. Det var fint.

--- Efter Varanasi tåg vi tåget tillbaka till Delhi, och mötte upp med Sumit och Raj. Spenderade två nätter där innan for ut på en tio-dagars spontanresa upp runt omkring i Himachal Pradesh.

HIMACHAL PRADESH

11. Chandigarh

Vårat första stopp. Vi spenderade bara natten här, på väg till Dharamshala. Så alltså såg vi ingenting, men tydligen är den här staden känd för att vara väldigt modern i Indien. Inget som vi är särskilt intresserade av alltså.

12. Dharamshala

Det är här det sägs att Dalai Lama bor, men jag är inte säker på om det är här eller McLeod Ganj. Vi utforskade den lilla staden, åt massor med god indisk mat (pojkarna lärde oss hur det går till) och njöt av vintersolen. Shelley var ganska febrig, så det var bitterljuvt för henne.

13. McLeod Ganj

Det är egentligen hit alla pratar om att de ska åka till, fast de råkar kalla det för Dharamshala istället. Massor med berg, munkar och människor från Tibet. De unga människorna var mer modemedvetna än vad jag hade förväntat mig (kanske de mest medvetna jag sett i Indien). Det var jättefint, och jättekallt. Och vi (egentligen bara jag och Shelley) firade julafton här med rom, middag, jordnötter, kortspel och the Beatles. Mer behövs inte.

14. Manali

Återigen en jättefin stad uppe vid bergen. Lugnt, kallt och fantastiskt. Vi såg snö och vi såg människor som åkte skidor på isbanor haha. Whatever makes them happy. Vi åt mat och jordnötter. Besökte parker och floder. Hade det bra, bra, bra.

--- Vi åkte tillbaka till Chandigarh och spenderade återigen en natt där utan att se någonting överhuvudtaget. Förlåt Chandigarh, next time. Därmed var vår tio-dagarsresa slut. Tillbaka till Delhi i några dagar och spenderade nyårsafton med pojkarna. Ungefär som julafton - rom, middag och mys. Därefter åkte Sumit iväg och jobbade och jag och Shelley bestämde oss för att ta nattbussen till Rishikesh.

UTTARANCHAL

15. Rishikesh

Här kom vi att spendera en vecka. Vi hittade en magisk yogalärare som var hur vig som helst. Han var galen och en riktig raring. Så vi gick på yoga varje dag. Vi träffade kanadensaren Brad som var den bästa (och mest långsamma) historieberättare genom tiderna. Vi bara skrattade åt honom, och han bara fortsatte. Han förstod inte. Det fanns massor med apor. Knappt någon trafik där vi bodde, förutom mopeder. Vi hade Ganga - den heliga floden, vi spelade schack, korrum-board och badminton med indierna som vi träffade på. Vi hade det bra tills det började klia i benen och det var dags att dra vidare.

---- Tillbaka till Delhi i några dagar, i väntan på att dagen vi skulle ta flyget ner till Trivandrum skulle komma. Alla vägar leder till Delhi. Jag ljuger inte.

KERALA

16. Trivandrum

Flyget gick bra, mellanlandade i Mumbai. Jag blev sjuk. När vi kom till Trivandrum åkte vi raka vägen till ett ashram för att göra yoga och meditation etc. Jag låg i sängen i två dygn medan Shelley provade på det som gällde där, och det var inget för oss. För religiöst och för strikt. Vi flydde. Varkala nästa.

17. Varkala

De vitas semesterparadis i Indien. Bara vit hud så långt ögat kan nå, och inget spår av de svåra liv indier lever vissa gånger. I alla fall på stranden, dit de vita åker. Bara massor med restauranger och shopping och sol och bad. Men vi trivdes i alla fall. Det var här vi fick upp ögonen för scooter-livet; och skulle aldrig någonsin släppa det. Vi var här i en vecka, och spenderade 3-4 dagar på scooter. En dag tillsammans med Vinod som visade oss lite andra saker. Shelley färgade håret med henna (vilket många muslimska män som har blivit gråhåriga gör också, haha), men den gick ur inom en vecka, och vi bara glassade. Jag hade återhämtat mig från sjukdomen.

18. Alappuzha

Vi tog tåget till Alappuzha, bara två och en halvtimme bort från Varkala. Där spenderade vi två nätter, åkte runt på en förbannat slö elmoped en dag och skämdes. Såg lite stränder, åt mat och impulsbokade flygbiljetter från Mumbai - Delhi den fjortonde februari och förvånades själva över framförhållningen. Alappuzha var inte så speciellt.

19. Munnar

Vi fick höras talas om en bergsstation när vi var i Alappuzha. Så vi tåg lokalbåten och lokalbussen upp dit. Det var helt fantastiskt fint, och inte alls lika varmt som det har varit i de övriga städerna i söder. Vi spenderade ganska mycket tid med den underhållande tysken, Burkhard som vi träffade på båten och som vi kom att gilla skarpt. Vi åt middag, gjorde trekking i bergen och åkte på sightseeing ute i naturen tillsammans. Munnar var underbart. Bara teodlingar där uppe.

20. Cochin

Vi gjorde en ansträngande bussresa till Cochin ner från Munnar. En stor stad. Vi spenderade mest tid med att äta, gå på bio och slöa. Så som vi gör i storstäderna. Gjorde några små besök till påstått intressanta turistmål. Bokade tågbiljett till Gokarna och väntade på avgång.

KARNATAKA

21. Gokarna

Efter att ha spenderat natten på tåget kom vi fram till Gokarna. Väl där fick vi spel och kunde inte slappna av. Otroligt dålig energi och vi kunde absolut inte stanna kvar där. Vi har funderat på om vi överreagerade när vi direkt bokade nattbussen därifrån och inte gav det någon riktig chans. Men eftersom vi både kände samma sak så spelade det ingen roll om vi överreagerade eller inte. En liten stad som är helt befläckad och tyngd av droger. I alla fall ute vid stränderna.

22. Hampi
Hampi är absolut ruinernas stad. Massor med gamla, förstörda byggnader och jättemånga stenar. Vi hittade ställen med gourmet-måltider och ville just av den anledningen aldrig lämna Hampi. Vad vi åt. Vi hyrde även scooter och reste omkring lite grann. Gick upp i ottan och såg soluppgången. Osv osv. Hampi var fint.

GOA

23. Goa
Näst sista stoppet innan vi skulle bli så illa tvungna att återvända till Delhi. Trots att vi hade funderat på att skippa Goa helt, så i slutändan (eftersom vi inte stannade något i Gokarna) spenderade vi nästan en hel vecka där. Bodde i en stor bambuhydda på den lugnaste stranden i Goa. Hyrde en scooter i en vecka, hittade en vegansk restaurang, gjorde lite shopping och funderade lite lätt på en tatuering. Åt som vanligt. Eftersom vi inte bodde i norr, där de vilda partystränderna är, så var Goa alldeles bra. Och hyddan var episk.

MAHARASHTRA

24. Mumbai
Vårat absolut sista stopp innan Delhi. Slutet på resan. Det kändes också, vi hade problem med att sova om kvällarna och ville faktiskt inte gå och lägga oss, haha. Som om det skulle hjälpa. Mumbai var en annan slags storstad än de som vi har sett tidigare. Lite renare och lite mer organiserat. Vi gick på bio tre gånger, åkte ut till Elephanta-ön och tittade in grottor, vi gick på marknader osv.

--- Den fjortonde februari var vi tillbaka i Delhi för vår absolut sista vecka i Indien. Väldigt svårt att slappna av. Vi träffade våra kära pojkar igen. Sumit var ganska upptagen med bröllopsbestyr så vi sågs så mycket det gick. Gjorde lite sista shopping och åt mat osv osv. Gick på hindu-bröllop vilket var väldigt intensivt. Sedan skiljdes vi alla åt. Raj tillbaka till öknen, Shelley tillbaka till Sydney, jag tillbaka till Sverige och Sumit stannade där han var. På återseende, yes?

Såhär i efterhand måste jag säga att det här inlägget absolut spårade ur, i jämförelse med vad jag hade i åtanke från början, haha. Tänk om man kunde lägga lika mycket energi på andra, mindre roliga saker här i livet.