carolineae

1/11 - dykning i barriarrevet.

Publicerad 2011-11-02 04:06:14 i Allmänt,


Efter en otroligt god natts somn, var det som vanligt dags att ga upp i ottan och forbereda sig for en battur ut till barriarrevet. Det har hostelet, Global Central, som vi bor pa i Cairns oppnar koket otroligt sent, mellan 6:30-7:00, vilket inte ar alldeles jattelampligt!! Men hur som helst, vi at en snabb frukost innan vi promenerade ner till hamnen och fann den bat som skulle ta oss an. Vi fick kaffe och frukt medan de pratade lite om sakerheten och beteende pa baten. Det visade sig att det bara var jag och en annan karl (som inte hade dykt pa 20 ar) som var certifierade, och vi fick bara en snabb genomgang. Efter ungefar en timme nar vi var framme vid var destination, sa fick jag och karln hoppa i direkt tillsammans med en instruktor. Jag blev minst sagt forvanad nar hon sa att man inte behovde ha nagon vatdrakt pa sig, eftersom det var 27 grader i vattnet. 27 grader? Det kan inte vara sant. Det ar inte ens sommar an haha. Trodde jag skulle frysa ihjal, men vattnet var som de sa, varmt. Tropikerna alltsa. Sa vi utforskade revet tillsammans och sag fantastiska fargglada fiskar, korall, vattengurkor och andra exotiska saker. Vi gick inte djupare an 12 meter eftersom revet inte ar sarskilt djupt. Lika fantastiskt att vara i vattnet som alltid. Ar glad att jag hade mitt cert sa vi bara kunde dyka for oss sjalva. De andra hade det lite mer komplicerat och fick halla instruktorerna i handen hela tiden och sa vidare. Forsta dyket varade val en cirka fyrtio minuter, men eftersom tiden tenderar att rinna ivag annu fortare under vatten, sa kandes det som 10 minuter.

Efter det gick jag upp och vilade medan resten av gruppen borjade med att snorkla omkring och vanja sig vid det hela. Vi fick aka pa en liten bat med glasbotten med en karl som berattade lite om revets historia och vad saker och ting ar. Efter det var det dags for Charlotte att dyka tillsammans med de andra, och jag vilade och at lite lunch. Jag blir fortfarande sa forvanad over hur val de faktiskt tar hand om en nar man aker pa turer som dessa. Aven om min maltid bestod av enbart sallad, sa ar det OK i alla fall. Nar alla hade dykt och snorklat klart sa for vi vidare till ett annat stalle, och jag gjorde mig redo tillsammans med den andra karl (som var lite overallt forsta dyket, med tanke pa att han inte vart i vattnet pa ett tag) infor vart andra dyk, som jag skrev upp mig for efter det forsta, for jag kan ju inte motsta nar jag faktiskt ar ute pa revet. Sa vi hoppade i, den har gangen tog instruktoren med sig tva rookies ocksa, som ville gora ett andra dyk. Sa hon tog hand om dem tva, medan jag och karln fick ta hand om varandra och 'buddy up'. Tidigare har man inte riktigt brytt sig om den andra eftersom instruktoren alltid har koll pa vad man haller pa med. Men nu fick vi borja med att kolla laget med varandra. Gora OK tecken och sa vidare, we were on our own. Det var kul. Den har gangen gick vi inte djupare an sju meter (jag vill ga ner till 18 ju!! for att jag far) men vi fortsatte se fantastiska fiskar, forstar inte hur jag kunde vara radd for dem forr, och vi sag aven ett antal rockor. Jattehaftigt. Aven det har dyket varade runt fyrtio minuter, det ar bast att ga upp innan luften tar slut kan man tycka. Det kanns sa bra efter ett dyk, man ar totalt avslappnad och nojd. Come what may. Det har nog kanske nagonting med den artificiella luften man andas in att gora. Nar alla hade besokt den ministrandon och snorklat klart sa begav vi oss mot Cairns igen. Sammanlagt var vi ute pa havet i cirka atta timmar. Helt bra!!
Vi gick tillbaka till Global Central och dumpade av lite grejer innan vi borjade utforska Cairns. Trots att vi har spenderat ett par natter har hade vi aldrig haft chansen att utforska det. En lagom stor stad, med valdigt mysiga vibbar. Vad fan gjorde vi i Bondi sa lange?? Cairns har vuxit pa oss!! Gick in pa en marknad, och jag har haft i tankarna ett tag nu att skaffa en armbandsur, sagt och gjort, dar var den framfor mig!! Ser mer ut som bohemiska armband med en klocka pa, sa den passar perfekt in med resten av armbanden pa min arm. Kunde inte ha blivit mer nojd!! Vi gick och at och sedan bestamde vi oss for att ta en lugn kvall med ett biobesok. Vi sag Drive med Ryan Gosling, vilken borjade valdigt bra, men i min asikt sparade ganska rejalt i mitten. Blodbad ungefar.

AH jag glomde saga!! Dagen efter att vi flog fran Alice Spring gick vart flygbolag ut i strejk sa alla flyg var installda. Helvete vilken tur vi hade. Tank om vi hade blivit strandade i Alice Springs, vilket ode.


Det ar ungefar frasch och nojd man ser ut efter ett dyk. FRESH.


Checka dykarfrillan.


Bilddagboken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela