carolineae

30/9 - 31//9 - Cape Tribulation, regnskogen.

Publicerad 2011-11-02 03:33:10 i Allmänt,





Efter att ha spenderat natten i Cairns, sa blev vi upphamtade av en liten buss utanfor hostelet runt 7 pa morgonen. Den har dagen var det dags att satta kurs mot regnskogen och Cape Tribulation. Eftersom vi inte har bokat den har resan vet vi aldrig vad det ar som komma skall. Vi stannade till pa vagen och hoppade pa en battur i Daintree floden for att spana efter saltvattenskrokodiler. Trots att det var en varm dag sa sag vi en!! Coolt. Norrut finns de i princip overallt, sa man ska val allra helst inte bada och halla sig atminstone nagra meter fran vattnet. Varan guide berattade om aboriginernas historia i det har omradet, och om hur allt blev som det ar. Det har varit fullkomligt underskattat, fran min sida, att ta guidade turer. Man far ju veta sa mycket mer och ju mer man vet desto mer intressant blir det. Bra val. Vi gjorde ytterligare ett stopp pa vagen upp, och tog en promenad genom regnskogen. Den har regnskogen ar den aldsta i hela varlden, runt 130 miljoner ar pastar de. Den enda regnskogen som alltsa inte har forandrats pa grund av klimat eller att varldsalltet separerade. Till sist sa slappte varan guide av oss pa varat hostel, Fern tree, runt tolv pa dagen. Det bestod av mangder av sma stugor, reception, tva pooler, kok, restaurang osv osv, mitt ute i regnskogen. Vi hade 'exotic fruit tasting' inbokat, sa vi promenerade en halv kilometer till nasta gard dar vi mottes av en kvinna, tillsammans med ungefar tio andra personer. Dar berattade hon historien om de olika frukterna som vi skulle fa prova pa. Paret som bodde dar kopte den enorma marken pa 80-talet och nu odlar de mangder med ovanliga frukter dar. Det var bade markliga och smakliga saker vi fick testa pa. Efter det fick vi skjuts tillbaka till Fern tree, och Charlotte kande for att slappa och lasa medan jag var mer energisk och ville utforska omradet. Det hade flyttat in en hollandsk snubbe, Robert, i vart rum, sa vi tog en promenad tillsammans. Vi gick genom regnskogen och ut till stranden dar skyltar sa vanligt varnade oss om att det var krokodilterritorium. Kanns alltid lika betryggande. Vi strosade pa stranden dar och bara tog in naturen. Stotte pa en liten flod som korsade stranden och som tur var hade jag Robert som kankade mig pa ryggen sa mina conversekladda skor inte skulle bli sa vata haha. Det morknade och vi tog oss tillbaka genom regnskogen och Fern Tree. Hittade Charlotte lasandes i 'loungen', men jag var fortfarande alldeles for energisk och chattade upp en stilig karl som satt och tittade pa tv, det visade sig att han var engelsk dessutom, vilken kombination!! Han jobbade dar och hade vart dar i fem manader. Ganska lang tid med tanke pa att det ar ungefar 50 personer som bor dar uppe, och de har ingen tackning pa mobilen och bara ett stalle dar man kan fa betala svinmycket for att anvanda internet. Back to basics som man sager. Vi gick till den lokala (och enda) puben och tog nagra drinkar med honom. Mysigt stalle, fast inte jattepackat av forstaeliga sjal. Efter det tog vi en nattpromenad genom regnskogen med hjalp av hans ficklampa, sag en orm! Man har ingen aning om saker ar farliga eller inte. Kom ut pa stranden och traffade lite folk och tittade pa stjarnorna, vilken fantastisk himmel. Helt kolsvart. Sag aven Jupiter har jag hort.

Morgonen darpa var det dags for jungle surfing. Det vill saga ar ungefar detsamma som att aka linbana mellan traden i regnskogen och bara ta in omradet och utsikten. Det var skoj. Eftersom jag var lite bakis sa tyckte jag att allting var fantastiskt underhallande och vart att skratta at. Speciellt folks beteenden i lite mindre vardagliga situationer. Sa det var skoj. Vi for tillbaka till Fern tree, och Charlotte forsokte tvinga mig att ata, men jag var inte hungrig! Icke! Sa jag hoppade i poolen och svalkade mig istallet. Sedan spelade vi biljard i vantan pa att vi skulle borja var fard tillbaka till Cairns igen. Pa vagen stannade vi till vid ett stalle som tillverkade glass med exotiska smaker. En djurpark med baby-emusar som vi fick mata med gras och klappa (mycket sotare an de vuxna emusarna), kangurusar, krokodiler, dingos och aven cassowaries. Cassowaries ar en gigantisk fagel som bor i regnskogen och som kan, om den kanner sig hotad, hoppa upp och satta en enorm klo i din torso. Sa det vill man allra helst undvika. Vi sag inga vilda dock. Darpa stannade vi till vid ett vattenhal dar jag tog ett valdigt uppfriskande dopp. Charlotte hade glomt sina badklader hemma sa hon kunde aldrig gora mig sallskap. Pa vagen hem upptackte jag dessutom att jag reste med en kamera mindre. Pisspojke som jag och Charlotte brukar svara (svenskan sparar mer och mer). Men det var bara att gilla laget. Den ar nog forlorad i regnskogen for all framtid. Vi kom tillbaka till Cairns pa kvallen och hoppade i sang tidigt.

 








Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela