carolineae

4/11 - 6/11 - Whitsundays

Publicerad 2011-11-08 02:51:21 i Allmänt,

Lite stekning vid lagunen i Airlie beach efter en 11 timmars bussresa.

Pa fredagseftermiddagen tog vi varat pick och pack och en lada med goon och promenerade ner till hamnen for att hitta den ratta baten som skulle ta oss ut till Whitsundays, vilket ar ungefar en samling av oar. Efter nagra om och men fann vi den ratta piren. Folket hopades och vi hade en liten samling med alla 32 passagerare. Alldeles jattemanga brudar, och vi bland dem. Vi gick ombord pa baten och hade som vanligt lite sakerhetssnack och gjorde oss hemma i vara sangar. Darpa blev vi serverade middag - jag fick potatis, sallad och veggie patties. Det var sjukligt gott. Out of this world. Det har kanske nagot att gora med att jag ater nudlar minst tva ganger om dagen? De andra fick nagot mer kottigt. Aven den har karln var helt fantastisk pa att laga mat till mig, vilken frojd! Den har dagen var inte sa handelserik med tanke pa att det var i princip kolsvart efter maten, sa det blev bara lite vin och hang. Vissa lopte amok med dricklekar och harjade in pa smatimmarna, medan jag och Charlotte gick och la oss pa den tidiga timman.

Lordagen grydde och vi blev uppjagade av musiken fran hogtalarna runt 6 pa morgonen. Till frukost blev det toast, fruktsallad och kaffe. Manga forbannade sitt liv den har morgonen. Men inte jag och Charlotte, icke. Eller Charlotte lite grann pa grund av sin sjosjuka. Vi styrde baten mot Whitehaven beach och blev skeppade i land av den lilla gummibaten dar vi fick njuta av omgivningen och solen i 1,5 timma innan de kom och hamtade oss igen. Vi fick lite frukt och hangde runt pa baten (som var mycket mindre an vad man hade tankt sig) medan vi for vidare till nasta strand och lookout. Det tredje eller fjarde mest fotograferade stallet i Australien. Jattelackert var det. Efter vi tagit lite bilder fran den populara utkiksplatsen gick vi ner till stranden och tog vart forsta dopp. Det var behovligt, det har varit tropisk varme hela varan tripp. Vilket ar bra forstas, mycket battre an ovader. Daremot var man tvungen att ha en stinger suit pa sig, alltsa en drakt som tacker hela kroppen utom hander, huvud och fotter. Detta for att mildra effekten om man blir brand av en av de okanda maneterna, fast aven det var ingen garanti. Som tur var hade vi redan skrivit av vara kroppar och sjalar sa om nanting skulle handa rakar ingen i trubbel forutom vi. Hur som helst sa sprang vi inte pa nagra sadana och badade i lugnan ro. Efter det svalkande doppet promenerade vi tillbaka till den andra stranden och blev skeppade tillbaka pa baten. Dags for lunch - salladswraps den har gangen. Sen var det manga som vilade och tog igen somn, fast jag satt och pratade med de enstaka kampar som fortfarande var vakna.

Vi for vidare till ett stalle vid revet och det var dags for att snorkla. Fantastiskt! Vad mycket liv det finns. Finns sa mycket att se och man blir sallan less. Men efter ett tag blev det alldeles for kyligt och vi hoppade pa gummibaten igen. De hade fallt ut 'plankan' pa baten, sa vi underholl oss ett tag med att hoppa fran baten. Good old fun. Efter det akte vi till en strand (stor variation av aktiviteter va? haha) och sag pa solnedgangen med ett glas vin i handen. Vad mer kan man be om? Efter det bjods det pa middag - spagetti med pastasas!! Vilken karl. Utomordentligt. Pa kvallen blev det lite lekar, vin och prat. Trevligt!

Sista morgonen, sondagen, fick vi lite sovmorgon och gick inte upp forran runt sju. Serverades frukost och redan vid attatiden sa var det dags for dagens aktivitet - snorkling. Vi befann oss redan pa platsen sa det var bara pa med stinger suiten och hoppa i. Vi sag en enorm fisk som de hade dopt till Elvis. Bland de fiskarna finns det bara en hane och resten ar honor. Nar hanen dor av nagon anledning, sa tar den storsta och starkaste honan och genomgar ett sexbyte och blir man. Vaxer och byter farg och blir ledare. Jattekonstigt fenomen. Alla fods till honor. Sag ingen skoldpadda eller dylikt, men mangder av fiskar av alla dess farger och monster. Det var det for den har resan. Vi fick lite mellanmal och akte tillbaka till Airlie beach. Bra tripp!